Dezvoltarea erei digitale și contextul epidemiologic actual au contribuit în mod decisiv la intensificarea metodelor de promovare a companiilor în mediul online. Printre aceste modalități, se pot menționa site-urile web, aplicațiile mobile, e-mail marketing-ul și multe altele. Cu toate acestea, promovarea pe rețelele de socializare a căpătat noi valențe. Cu timpul, companiile au acordat tot mai mult interes acestei metode de a ajunge în fața auditoriului. Cea mai des întâlnită platformă în acest scop este Facebook, dar se poate integra și cu alte instrumente social-media, precum Google, Twitter, Linked In, Instagram, Tik Tok, Pinterest sau chiar Youtube.
Trebuie menționat încă de la început faptul că promovarea pe Facebook are la bază două modalități deosebit de importante. Acestea pot fi abordate individual sau una în completarea celeilalte. Este vorba despre postările promovate, pe de o parte, respectiv de reclamele de pe Facebook, pe de altă parte. Astfel, este esențial ca fiecare anteprenor să stabilească cât mai bine obiectivele afacerii sale, înainte de a demara publicitatea pe Facebook. De ce acest lucru? E foarte simplu. Unele obiective pot fi îndeplinite prin promovarea unei postări, iar altele prin crearea unei reclame speciale pentru Facebook.
Care este diferența dintre aceste două tipuri de promovare pe Facebook și care dintre ele este mai eficientă?
Cu siguranță, cea mai simplă modalitate de a face publicitate pe Facebook este reprezentată de postările promovate. Acest tip de postare apare în cronologia paginii și i se acordă fonduri pentru a ajunge în atenția unui public țintă ales. Trebuie comunicate următoarele aspecte:
- Audienţa, respectiv, publicul cu care se doreşte să se intre în legătură
- Bugetul care este alocat în mod corespunzător pe toată durata campaniei
- Perioada de timp cât rulează acest tip de reclamă
De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că postările promovate vor apărea în secţiunea „Noutăţi” tot ca reclame deoarece distribuirea lor unei audienţe cât mai mari implică totodată alocări de fonduri. Acest lucru constituie principala asemănare dintre postările promovate şi reclamele de pe Facebook.
În general, postările promovate sunt utilizate pentru comentarii, distribuiri sau vizualizarea de ansamblu a mărcii companiei.
O altă modalitate de a promova o afacere pe Facebook se realizează cu ajutorul reclamelor create prin instrumentul „Administrare reclame”. Acestea oferă soluţii de personalizare şi funcţii mai avansate. Dintre acestea, se pot evidenţia optimizări pentru instalări de aplicaţii, conversii pe site-uri web, vizualizări de clipuri video şi audio, comenzi direct din magazin, precum şi alte operaţiuni mai complexe.
Care sunt factorii cei mai importanţi care trebuie avuţi în vedere pentru crearea unor reclame cu un impact semnificativ asupra audienţei?
În privinţa reclamelor, trebuie acordată o atenţie deosebită alegerii unor poziţionări diferite ale acestora în părţile laterale ale secţiunii „Noutăţi” de pe Facebook sau Messenger, în Instagram Stories, cât şi în Audience Network.
În egală măsură, este necesar să fie utilizate obiective de publicitate cât mai specifice pentru a contura tipul de campanie optim pentru afacerea în cauză. TCG-ul reprezintă elementul-cheie al acestui demers. T-ul provine de la Trafic, adică persoane aduse pe site-ul companiei prin accesarea reclamelor de pe Facebook. C-ul defineşte Conversia, adică persoanele ajunse pe site care devin clienţi veritabili prin apelarea în mod direct la produsele şi serviciile companiei. G-ul iniţiază Generarea de feedback pozitiv al cumpărătorilor şi totodată atragerea unor potenţiali clienţi prin recomandările celor deja existenţi.
Care sunt pașii specifici care trebuie urmați pentru a veni în întâmpinarea audienței cu reclame de calitate și cât mai bine structurate?
Pentru o reclamă de calitate şi cât mai bine structurată, trebuie să se ţină cont atât de partea tehnică, cât mai ales de partea creativă a acesteia. Partea tehnică se referă la aspecte precum stabilirea în mod adecvat a bugetului, identificare locurile în care să apară reclama, definirea corespunzătoare a audienţei, dar şi modalităţile de optimizare a reclamelor la anumite intervale regulate de timp.
Cu toate acestea, controlul asupra componentelor creative este fundamental şi poate face diferenţa în faţa concurenţei. Alegerea imaginilor potrivite în funcţie de specificul temei, precum şi cea mai bună modalitate de editare a acestora poate capta atenţia publicului ţintă în câteva secunde de la vizualizarea imaginilor. Cel mai important aspect se referă la crearea mesajului potrivit, cât mai simplu şi concis, care să îndemne audienţa la acţiune şi ulterior, să contribuie la fidelizarea acesteia.
Sunt importante targetarea și testarea reclamelor de pe Facebook pentru atragerea și fidelizarea auditoriului?
Trebuie avut în vedere faptul că stabilirea opţiunilor de targetare avansată ajută la o promovare cât mai bună pe Facebook, ţinând cont de diferite criterii, precum interese, vârstă, sex, nivel de educaţie, domeniu de activitate al publicului ţintă ales ca eşantion. În această situaţie, utilizatorii care sunt cu adevărat interesaţi de o afacere, pot lua contact direct cu aceasta.
Nu în ultimul rând, testarea este esenţială pentru identificarea combinaţiei câştigătoare imagine-titlu-text. De altfel, avantajul erei digitale constă în faptul că se creează mai multe reclame care sunt testate o anumită perioadă de timp şi este aleasă cea care funcţionează cel mai bine. Practic, piaţa este cea care decide.
Se recomandă utilizarea a cât mai multe variante de reclame, după buget, între 8 şi 80. De exemplu, la un buget de 50-100 RON pe săptămână, 4-5 reclame cât mai bine optimizate sunt suficiente. De regulă, campania este lăsată să deruleze o săptămână. După aceea, reclamele considerate ineficiente sunt oprite, iar cele semnalate ca fiind eficiente, sunt îmbunătăţite şi modificate treptat.