Digitalizarea în mediul HORECA – un factor important. Anul 2020 a reprezentat o provocare pentru întreaga lume prin restricţiile în ceea ce priveşte distanţarea fizică și închiderea unei părți importante a afacerilor mici și mijlocii. Cea mai afectată de consecințele pandemiei de coronavirus a fost industria ospitalității. Este binecunoscut faptul că industria HORECA a înregistrat o scădere cu până la 80% pe plan european, prin amânarea evenimentelor și scăderea considerabilă a numărului de turiști.
Cum se pot adapta jucătorii acestui domeniu de activitate la noile condiții ale pieței?
Evident, singura soluție viabilă este digitalizarea. Aceasta presupune integrarea tehnologiei în toate sectoarele unei afaceri, având ca rezultat schimbări în modul de operare al acesteia și în valoarea oferită consumatorului final. Astfel, este o necesitate tot mai mare ca prezența online a activităților hotelurilor, pensiunilor și restaurantelor să fie susținută în mod continuu prin diferite modalități. Între acestea, se pot enumera: pagini web bine organizate și structurate, newslettere cu oferte personalizate în legătură cu produsele și serviciile afacerii, aplicații viabile pentru smartphone și iphone, dar și o prezență cât mai activă pe rețelele de socializare.
Ce presupune cu adevărat digitalizarea și cum se poate implementa cu succes în cazul fiecărei categorii de afaceri din industria HORECA?
Digitalizarea înseamnă o muncă mai ușoară și eficientă pentru anteprenori și mai plăcută și accesibilă pentru clienți. Povestea fiecărei afaceri remarcabile se poate contura prin sisteme accesibile, tehnologii moderne și oameni responsabili și implicați.
Un prim avantaj al digitalizării este reprezentat de dispariția intermediarilor. Se stabilește mult mai ușor o relație directă cu clienții, având în vedere faptul că nu există ore de program în online, iar sistemul este disponibil în fiecare zi și la orice oră către consumatorii finali. Un alt avantaj se referă la crearea unor relații de colaborare pe termen lung între companii specializate în domeniul digital (IT, social media, online marketing) și companiile din industria HORECA.
Cum se poate aplica digitalizarea în cazul restaurantelor sau a altor spaţii de servire?
De exemplu, pentru restaurante, se pot implementa rezervările direct prin site pe bază de formulare. În acest caz, clientul primește o notificare în momentul în care a plasat rezervarea, iar cererea ajunge la restaurant, urmând a fi confirmată. Utilizatorul este anunțat prin e-mail dacă i s-a confirmat rezervarea sau nu. De asemenea, se poate seta din formular primirea unei alerte cu o oră înainte de momentul sosirii la restaurant, pentru a-i reaminti clientului de rezervare.
Prezentarea meniului în format digital este o altă modalitate pe care restaurantele o pot adopta. Meniul trebuie să fie disponibil online, adaptat și ușor de accesat pentru orice tip de device (laptop, tabletă, telefon). În egală măsură, meniul necesită împărțirea în diverse categorii, iar fiecare produs să aibă precizate prețul, cantitatea și ingredientele. Pentru o experiență cât mai plăcută a consumatorilor este indicat ca site-ul să fie cât mai interactiv, astfel încât comenzile să fie plasate direct din meniu.
O altă strategie de atragere a clientelei în contextul pandemic, și nu numai, este reprezentată de POS în cloud. Astfel, se facilitează plasarea comenzilor și transmiterea acestora către bucătărie, respectiv notificarea ospătarilor și livratorilor, prin marcarea produselor solicitate. Managerul are acces la toate aceste informații și poate ține mai ușor evidența stocurilor (mărfuri, ambalaje, materii prime, produse finite, etc). Toate aceste date sunt transmise către sisteme externe de contabilitate precum SAGA sau CIEL.
Cum se implementează digitalizarea în situaţia spaţiilor de cazare?
În ceea ce privește spațiile de cazare, deținerea unui soft de rezervări pe site este imperios necesară în contextul actual. Principalul avantaj al unui astfel de soft constă în faptul că acesta se integrează cu celelalte platforme de rezervări online (Booking, Trivago, etc). Se actualizează în permanență, fără a exista riscul unei suprarezervări de mai multe persoane în același timp. Totodată, clienții și proprietarii nu vor mai plăti comisioane celorlalte platforme de rezervări online. În acest sens, gestiunea rezervărilor este centralizată mult mai ușor, timpul fiind economisit în mod eficient.
În egală măsură, este necesară o aplicație prin care să se creeze profilul fiecărui client care să includă informații complete despre preferințele acestuia (tipul de sejur, durata sejurului, perioada sejurului, tipul de cameră, alte facilități solicitate). În funcție de aceste date, se pot oferi clienților tarife, discounturi, vouchere sau promoții personalizate prin campanii de newwslettere. Acest demers are ca scop atragerea și conversia clienților noi în clienți fideli prin loializarea acestora și generarea de recomandări și reviewuri pozitive.
Printre alte strategii de implementare a digitalizării în cazul pensiunilor și hotelurilor se numără: automatizarea procedeelor de check-in și check-out prin reducerea timpului de așteptare și diminuarea interacțiunii cu personalul. De asemenea, se poate apela la prezentarea obiectivelor turistice și a evenimentelor importante (expoziții, conferințe, întreceri sportive) pe o anumită rază față de hotel sau pensiune. În egală măsură, se poate recomanda un soft destinat managerului privind gestionarea camerelor (gradul de ocupare, camere libere, numărul de adulți și de copii, liste interactive de plecări, sosiri, respectiv rezervări care se pot tipări sau exporta în EXCEL).